donderdag 18 februari 2010

Viva La Revolution Commercial!



Zelfs modellen worden gek van die ill-thin (ziekelijk dun noemt actrice Emily Blunt het) obsessie.
Klik op de onderstaande link om te lezen over een model met  US maat 4 (NL maat 34) dat te 'rond' is voor de catwalk... 
Fashion Diary - Coco Rocha - A Model Facing the Weight Issue - NYTimes.com
Mode maakt meer kapot dan je lief is.

Ondertussen ben ik me aan het beraden over de uitdaging die is voorgesteld door een lezeres...
Haar suggestie is om NAAKT (!!!!!!!!!!!!!!) te poseren op de kunstacademie....  Eerst de voorstelling de Koningin van Paramaribo 3 t/m 6 maart in theater M-Lab overleven.
Maar na 6 maart, ga het misschien wel doen damn it! 

Ik hoorde trouwens laatst iets over een Amerikaans onderzoek waarbij naar voren kwam dat vrouwen liever een auto ongeluk ondergaan dan dat ze 10 kilo aankomen.
Nou moet ik zeggen als ik zou weten dat ik er heelhuids uit zou komen... Zucht. Ik ben ervoor in behandeling.

Ik heb een hele lieve reactie gekregen van wondervol. Een geweldige blog met allerlei informatie voor vrouwen die "trots durven te zijn op hun lijf." Je kunt haar ook volgen op twitter. Krijg je de laatste nieuwtjes eerst! www.wondervol.nl
Zo bijzonder en inspirerend. Ik was op zoek naar gezondere sites om van mijn verslaving aan celebrity skinny women sites af te komen en... De sites vinden mij!
Ik voel me zeer vereerd dat ik genoemd ben op Wondervol. Dank je wel. Het geeft deze burger moed om door te gaan.

Want laats kwam ik ook 'iemand' tegen die met plaatsvervangende schaamte (voor mij) reageerde op mijn blog. In een restaurant nota bene... Was wel heel geestig want die persoon noemde (besmuikt lachend) met nadruk de naam van blog " Hihih, etenenikikeneten hihi" waarop ik antwoordde "En dat ga ik nu ook doen. Eten..."
Weet je, het heeft mijn avond, op dat toch wel pijnlijke moment na, nauwelijks beïnvloed. Ik ben er niet meer (maar ook niet minder) door gaan eten. Sterker nog ik heb er  bijna niet meer aan gedacht.
Maar het moment stak. Terwijl ik me nu achteraf bedenk dat die persoon het helemaal niet lullig bedoelde. Mensen vinden het, helaas, vaak lastig om gewoon even een complimentje te geven of een schouderklopje. Zeker in Nederland. Aan ons de schone taak om het goede voorbeeld te geven. En dat doen we ook!

Want van deze vrouw kreeg ik ook een brasa http://www.mindful-eten.nl/ Ook haar kun je volgen op twitter. Haar naam is Rita Zeelenberg: Na een jarenlange verstoorde verhouding met eten en diëten, ben ik een paar jaar geleden een andere weg ingeslagen om gezond met mezelf en eten te leren omgaan. Ik ben dieper gaan zoeken, oa. door mindfulness en mindful eten. Daardoor heb ik patronen rond mijn eetgedrag leren doorzien en ben ik nu beter in staat om keuzes te maken waar ik me goed en gezond bij voel.

Nu wil ik graag mijn ervaringen delen en hiermee misschien anderen tot hulp zijn. Vandaar dit weblog. Ook verzorg ik af en toe een workshop Mindful eten en afvallen, via Nooitmeeropdieet.nl.
Fijn dat we elkaar kunnen vinden en steunen. Want alleen wijzelf kunnen die broodnodige ;-) verandering van het verwrongen schoonheidsideaal realiseren.  Veel v's vandaag...
Het gaat er niet om dat ongezond eten en overgewicht 'ok' is. Het gaat er om dat gezond eten en een gezond gewicht prevaleert. Dat we dat meer te 'zien' en te 'voelen' krijgen om ons heen. 
Daarin neemt de media een zeer belangrijke plaats in. Reclames, mode, celebrity's etc...                        De standaard beeldvorming moet aangepast. Het propageren van de US maat 0 (Dat zou NL maat 30 betekenen...) is niet gezond. Een groot deel van de vrouwen die aan dat 'standaard modebeeld'             (= extreem mager) voldoen, hebben ondergewicht. Nou, da's ook niet gezond. Laat me je vertellen. Ik weet van talloze vrouwen die, om te voldoen aan wat zogenaamd van hen verwacht wordt, kampen met gezondheidsklachten, niet of onregelmatig menstrueren en zijn minder vruchtbaar zijn. 
Maar de belangrijkste plaats nemen wij zelf in! Wij kunnen de wereld veranderen. Kijk naar alle helden die ons zijn voorgegaan. De Suffragettes hebben hun leven gegeven om stemrecht te verwerven. Malalay Joya strijd met dagelijks gevaar voor eigen leven voor vrouwenrechten in Afghanistan. Dan kunnen wij samen toch wel dat suffe, allang niet meer relevante modebeeld aanvechten? Wij zijn toch de markt?  Laten we ons ontdoen van onze ketenen. Ik predik revolutie! Een commerciële revolutie!
Tot de volgende sessie








1 opmerking:

Volgers

Eten en ik. Ik en eten.